Case Rabobank: 100% inzicht over de instroom van dossiers
“Vanaf februari 2020 werk ik, Robert, binnen het domein van Know Your Customer (KYC) van de Rabobank. Samen met een team zetten we een enorme hoeveelheid ruwe data om naar duidelijke dashboards, rapportages en visualisaties. Door data te structureren maken we voor collega’s duidelijk wat de cijfers betekenen. In deze case vertel ik hierover meer.”
Elke bank wordt grondig getoetst op fraude en witwassen
“Voor alle banken in Nederland geldt dat ze moeten voldoen aan zeer strenge eisen rondom fraude- en witwaszaken. Externe toezichthouders voeren audits uit op alle processen bij de Rabobank. Het is dus belangrijk dat onze data en dossiers 100% te controleren zijn.
We houden onder andere in de gaten hoeveel klanten een review (controle) nodig hebben. Je hebt sowieso de jaarlijkse check op nieuwe en bestaande klanten, maar er komen ook klanten naar voren uit de Risico Detectie Toets. Voor hen wordt een dossier aangemaakt en een team onderzoekt of er daadwerkelijk iets verdachts heeft plaatsgevonden. In zo’n situatie is het belangrijk om snel inzicht te krijgen in wat er aan de hand is. Met het inzitten van data verbeteren wij dit proces.”
Doelen van ons team
- Sneller laden van data uit verschillende systemen
- 100% van de data en rapportages traceerbaar maken
- Workload van de onderzoeksteams beter verdelen
1. Hoe verwerk je sneller data uit verschillende systemen?
“We hebben toegang tot ontzettend veel ruwe data, maar die losse cijfertjes zeggen weinig tot je het combineert. In dit project gaat het om inzicht krijgen door data te combineren tot informatie waar de werkvloer iets mee kan.
Dat er een transactie is uitgevoerd zegt bijvoorbeeld niet zoveel, maar als je het combineert met andere feiten krijg je een beter beeld. Wat is het bedrag, naar welk land is het overgeboekt, op welke datum en in welke valuta? Als je dit soort gegevens uit ruwe data haalt ben je dagen bezig. Daarom zijn slimme, snellere berekeningen nodig.
Aan ons team is het de taak om verbanden te ontdekken tussen dimensies die je op het eerste gezicht niet ziet. Een toffe uitdaging met een enorme opbrengst. Want als wij sneller verdachte gebeurtenissen opsporen via data, kunnen collega’s sneller in actie komen.”
Resultaat
“De rapporten met data zijn nu bij de dagstart beschikbaar, in plaats van ergens in de middag. Medewerkers hebben ’s ochtends vroeg toegang tot onder andere dashboards met grafieken en KPI’s en de instroom van nieuwe dossiers. Hiermee kunnen collega’s beter inschatten of er daadwerkelijk iets aan de hand is met een klant.”
2. Hoe maak je alle rapporten en dossiers 100% auditable?
“Alle banken moet aantonen dat ze bovenop fraude- en witwaspraktijken zitten. Tijdens audits van externe toezichthouders moeten de cijfers over verdachte gebeurtenissen duidelijk zijn en natuurlijk exact kloppen. Daarom moet de Rabobank exact kunnen uitleggen hoe data, dashboards, nieuwe dossiers en de analyse van de cijfers tot stand komen.
Ons team heeft de taak om alle ruwe data op een traceerbare manier te verwerken. Hoe komen we aan de cijfers, aantallen en rapportages? En ook: waarom is voor klant X een dossier geopend, of wat verklaart de stijging van het aantal dossiers? Dit moeten we duidelijk kunnen onderbouwen voor externe audits.”
Resultaat
“We hebben veel informatie inzichtelijk gemaakt die het eerst niet was. Er wordt onder andere nauwkeurig bijgehouden welke klanten een review nodig hebben. In elk dossier is elk cijfertje te herleiden naar zijn herkomst. Dit zorgt voor de juiste onderbouwing van de getallen voor externe toezichthouders. Ook berekenen we bijvoorbeeld waardoor een stijgende trend in nieuwe dossiers wordt verklaard.”
3. Hoe verdeel je de workload van teams beter?
“Als bank wil je snel handelen bij verdachte situaties. De onderzoeksteams moeten dus voldoende capaciteit hebben om nieuwe dossiers op te pakken. Ook wil je niet dat één team verzuipt in de dossiers terwijl een ander team duimen zit te draaien. De vraag van de Rabobank was daarom: valt daar nog verbetering te halen?
Met ons team hebben we vastgesteld welke berekeningen nodig zijn voor meer inzicht in de afhandeling van dossiers. En hoe stellen we vast waar en waarom dossiers blijven hangen in het proces? We zagen al snel dat de verdeling van de workload tussen teams inderdaad beter kon. Aan ons om met een oplossing te komen.”
Resultaat
“De verdeling van dossiers vindt nu plaats op basis van data en productie-indicaties uit het verleden. Op een dashboard staat overzichtelijk de workload van analisten en managers. Het is dus duidelijk welk team de tijd heeft om nieuwe dossiers aan te nemen. Hierdoor zijn er niet langer teams die overstromen met werk, wat beter is voor het welzijn van medewerkers. Bovendien ligt de snelheid hoger waarmee dossiers worden onderzocht en afgerond.”
Mijn ervaring bij Rabobank:
“Een ontdekkingstocht om de meeste informatie uit data te halen”
“Bij elk nieuw project kom ik erachter hoe breed mijn vakgebied is. Elke vraag leidt tot een nieuwe puzzel met zijn eigen uitdagingen. Ik denk graag na over welke berekeningen we op de ruwe data kunnen loslaten om zoveel mogelijk stuurinformatie te krijgen. Hoe complexer het wordt, hoe mooier het is om orde in de chaos te scheppen.
Ik ben trots om te zien dat de dashboards en rapportages van mijn team van toegevoegde waarde zijn op de werkvloer. En het project bij de Rabobank geeft mij extra voldoening, omdat we de wereld een stukje beter maken dankzij het slim gebruiken van data.”
Zoek jij een BI engineer om datavragen in jouw bedrijf te beantwoorden?
Dat is precies waarmee het DXA-team je kan helpen. Wij leveren extra handen, projectbegeleiding en gegarandeerd veel ervaring op dit gebied. Bel of stuur eens een e-mail om je data-vraagstuk voor te leggen. Dan weet je snel of wij je kunnen helpen met één of meer senior data engineers.
Bel 06-39550164
© Copyright DXA